Oppegård SL er pålagt av Oppegård kommune å avlyse Høstfelten 2016. Kommunen begrunner dette med at de har fått klager på støy, og har som grunneier valgt å pålegge oss “redusert skyteaktivitet inntil saken er ferdigbehandlet hos fylkesmannen og i kommunen”
.
Vi har søkt råd hos advokat med lang erfaring i støysaker og han mener helt klart at kommunen ikke har forvaltningsmessig juridisk dekning for pålegget, men så lenge de opptrer som grunneier stille saken seg anderledes (se vedlegg).
.
Det er også tvil om de avtalerettslig kan pålegge oss dette med begrunnelse i at vi har overtrådt påståtte forutsetninger i avtalen mellom OSL og Kommunen. Kommunen påstår at brev fra SFT hvor det kun stadfestes at vår virksomhet ikke krever konsesjon fra “Forurensningsloven” også er en “driftsbetingelse” for pistolbanen på Kurud (se vedlegg).
.
Det er imidlertid ingen henvisning til dette skrivet eller dets innhold i avtalen eller reguleringsbestemmelsen for området. Vår juridiske rådgiver mener at brevet fra SFT ikke kan brukes som begrunnelse til å begrense vår skyteaktivitet (antall skudd). Kommunen påstår feilaktig at det er SFT som har godkjent banen, det er det politiet i Follo som gjort (se vedlegg).
.
Kommunen har bedt Fylkesmannen om tilsyn på skytebanen og Fylkesmannen foretok tilsyn tirsdag 23 august.
.
Det er foreligger pt ingen målinger som viser at vår ordinære aktivitet overstiger 60 dB – og vi har dokumentert målinger foretatt av oss som viser at skytelyd fra banen er i størrelsesorden 57 dB.
.
I brevet fra Oppegård kommune til Fylkesmannen hvor de ber om tilsyn på banen, henviser de til §12 i Oppegård kommunes planbestemmelser OK2011-22. Der sies det at støy fra skytebaner skal ha en maksimal støy på 60 dB og en støybelastningfaktor på 30 dB Lden. Med de målinger vi har frembrakt og dokumentert for kommunen har vi en maksimal støy på 57 dB, og med dagens åpningstider for banen en støybelastning på 24,4 dB Lden (alternativt 10,4 dB Lden)*.
.
Kommunen ønsker tydeligvis ikke å forholde seg til egne planbestemmelser eller gjeldende retningslinjer for støy, men velger å straffe oss på sviktende grunnlag fordi vi har stilt spørsmåltegn ved Kommunens etter vårt syn feilaktige anvendelse av forutsetninger og reguleringsbestemmelser for Kurud .
.
Etter at jeg mottok avslag på vår anke snakket jeg med fylkesmannen, og de vil ikke gjøre annet enn å sende et skriv med kopi til kommunen, hvor de pålegger oss å foreta en støymåling og avklare eventuell avrenning fra skytebanen. Vår tilbakemelding med målinger ihht dette pålegget vil igjen føre til en vurdering fra fylkesmannen om vi trenger konsesjon ihht forurensnings-bestemmelsene for skytebanen på Kurud.
.
Fylkesmannen vil etter sigende heller ikke gi skytterlaget noen umiddelbare pålegg om reduksjon av sin virksomhet, eller for den sakens skyld, Oppegård kommunen noen retningslinjer for hvordan de skal forholde dere til skytebanen på Kurud.
.
Jeg har bedt kommunen redegjøre for sin begrunnelse til avslaget og at vi får en utdypning av hva de legger i “redusert skyteaktivitet inntil saken er ferdigbehandlet hos fylkesmannen og i kommunen” –
.
Rådmannen har lovet å se på saken, men jeg frykter dessverre at det nå er blitt viktigere for kommunen “å få rett, enn å gjøre rett“.
.
Øivind Johnsen
Leder OSL
.
Relevante vedlegg:
.
*Beregning av støybelastning (Lden)
Alternativ A:
Aktuell skytetid pr uke er 3 dager
Aktivitets andel (3/7 = 0,43) x maksimal støy (57dB) = 24,4 dB Lden
Alternativ B:
Tillatt skytetid: 07 – 23 (16 timer) x 7 dager = 112 timer / uke.
Tillatt skytetid: 07 – 23 (16 timer) x 7 dager = 112 timer / uke.
Aktuell skytetid pr uke er 20 timer over tre dager
Aktivitets andel (20/112 = 0,18) x maksimal støy (57dB) = 10,4 dB Lden