Styreleder har sendt en utfyllende redegjørelse om saken til Østlandet blad, og tilsvarende lagt til en kortere versjon til kommentarfeltet under artikkelen på ØB’s hjemmesiden.
I korte trekk så fremstiller konstituert rådmann Bøhler det som at Oppegård kommune i denne saken har vært løsningsorientert og mellom linjene fleksible for å finne en løsning som både naboer og skytterlaget skulle kunne leve med.
Det er veldig langt fra den virkelighet Oppegård Skytterlag har opplevd i denne saken hvor vi som det absolutt eldste idrettslag i kommunen er behandlet som uønsket. Som ordfører og rådmannen sier har kommunen forsøkt å få banen nedlagt, men innser at de har en «kompleks og krevende juridisk situasjon».
Skytterlaget har vært i «forhandlinger» med kommuneadministrasjonen hvor det var forventet at skytterlaget skulle gjøre innrømmelser og innskrenkninger uten noe form for kompensasjon eller innrømmelser fra kommunens side.
Skytterlaget har hele tiden understreket at vi ønsker å redusere konfliktnivået med våre naboer gjennom støyreduserende tiltak.
Oppegård Skytterlag har etterkommet alle krav fra Fylkesmannen om gjennomføring av støymålinger innen tidsfristen som ble satt etter Fylkesmannens tilsyn høsten 2016. Refleksstøy fra Kurud pistolbane er innenfor gjeldene reviderte nasjonale regler for støy og skytterlagets virksomhet er ikke i strid med Forurensningslovens §7.
Da skytterlaget mottok Fylkesmannens pålegg begynte vi umiddelbart å planlegge og skaffe finansielle midler til å gjennomføre de støyreduserende tiltak som er beskrevet i Riber Prosjekt sin støymålingsrapport. Årsmøte i Oppegård Skytterlag ga sin enstemmige tilslutning til å gjennomføre pålegget fra Fylkesmannen med å vedta en ekstraordinær avgift for alle medlemmer som skulle gjøre oss i stand til å finansiere tiltaket i hht tilbud fra entreprenør.
Skytterlaget ba Oppegård kommune som grunneier, om tillatelse til å gjennomføre de pålagte tiltak tidlig våren 2017. I mai 2017 hadde skytterlaget nødvendig finansiering på plass og avtale med entreprenør om å gjennomføre de nødvendige støydempende tiltak og trengte bare en tillatelse fra grunneier for å sette i gang. Da vi etter 2 måneder etterlyste et svar fikk vi beskjed om at det var søknadspliktig og at vi måtte søke bygg og planavdelingen i kommunen om tillatelse. Vi fikk etter flere runder svar om at tiltaket var søknadspliktig og at vi måtte engasjere støyfaglig kompetanse.
En søknadsprosess med tilhørende krav til støyfaglig kompetanse vurderes som svært fordyrende og utenfor våre økonomiske rammer. Skytterlaget har gjennom sin advokat bestridt at tiltaket er søknadspliktig og at det ikke er relevant med støyfaglig kompetanse for å gjennomføre et tiltak som allerede er beskrevet og anbefalt av støyfaglig konsulent.
Skytterlaget har innsett at vi ikke klarer å overholde fristen satt av Fylkesmannen og har engasjert advokat Sven Knagenhjelm til å søke om en revurdering i henhold til gjelden støygrenser / subsidiert en utsettelse av fristen. Skytterlaget opprettholder uansett utfall sine intensjoner om å gjennomføre støydempingstiltakene når en tillatelse eventuelt foreligger.
Øivind Johnsen,
Styreleder